We hebben de pandemie inmiddels achter ons gelaten en gaan vol goede moed het nieuwe jaar in. Maar helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Want de hoge energieprijzen, enorme inflatie en verhoogde inkoop- en transportprijzen zorgen ook dit nieuwe jaar weer voor een goede uitdaging om een succesvol jaar neer te zetten als webshopeigenaar.
Ook de markt past zich hierin aan en dat resulteert altijd weer in nieuwe trends op het gebied van online verkopen.
Wat kun je als webshopeigenaar in dit nieuwe jaar verwachten en waar moet je rekening mee houden?
1. Artificial Intelligence (AI)
De focus komt meer te liggen op persoonlijke marketing naar je klanten en een betere focus op je doelgroep met meer informatie over je klant. Het verzamelen van (persoonlijke) data van je bezoekers en klanten wordt dit jaar nóg belangrijker! We zien het al gebeuren bij Google Analytics die in juli gaat stoppen met Universal Analytics en waarbij Google Analytics 4 de norm wordt.
2. Retentiemarketing
Nieuwe klanten aantrekken kost veel tijd en energie. Retentiemarketing, of loyaliteitsmarketing, wordt daarom dit jaar nog belangrijker. Haal meer uit je bestaande klanten! Voeg bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma toe aan je shop, maak gebruik van persoonlijke kortingscodes voor je huidige klanten of zorg voor persoonlijk contact. Je conversie zal verhogen, je gemiddelde orderwaarde wordt hoger (Bigcommerce heeft onderzocht dat 10% van je loyaalste bestaande klanten gemiddelde 3 keer meer besteden per bestelling) en bestaande klanten zijn sneller bereid een nieuwe bestelling bij je te plaatsen.
3. Duurzaamheid is een must
Duurzaam ondernemen wordt dit jaar echt een must! Consumenten zijn nog nooit eerder zo bewust geweest van de milieuproblematiek en letten dit jaar echt op hun aankopen op dit gebied. Niet alleen op het gebied van verpakkingen en transport, maar ook het duurzame assortiment wordt steeds belangrijker. Deze trend zie je al wat langer aankomen, maar zal in 2023 nog meer impact gaan maken.
4. Omnichannel beleving
We zagen het afgelopen jaar al enorm toenemen, de omnichannel ervaring wordt een echte must voor je klanten. Consumenten willen een keuze hebben hoe ze hun producten kopen: via een webshop, stenen winkel of online bestellen en in de winkel ophalen. Ze willen zelf bepalen hoe ze winkelen en het liefste natuurlijk zonder enige problemen, dus alles moet naadloos in elkaar over gaan én een persoonlijke benadering hebben.
5. Video Shopping
100 minuten, zo lang zitten we gemiddeld per dag te kijken naar korte filmpjes op TikTok. Het Chinese bedrijf heeft inmiddels meer dan een biljoen actieve gebruikers en dat aantal loopt elke dag nog op. De stap naar verkopen via video’s is dan ook snel gemaakt! Productvideo’s zijn een echte must als het gaat om online verkopen. Een productvideo brengt het product tot leven en zo krijgt de consument het idee hoe ze het product ideaal kunnen gebruiken of voor welke gelegenheid.
De stap naar live shopping is daarin erg dichtbij: het online verkopen via een livestream. Deze trend speelt vooral op het nu-zien-nu-kopen aspect en is steeds meer in opkomst.
6. Recommerce
We worden ons steeds bewuster van het milieu en gaan steeds bewuster spullen kopen. Het kopen en verkopen van tweedehands producten zijn dan ook steeds populairder aan het worden en dat zullen we in 2023 ook steeds meer zien. Recommerce platforms als Marktplaats en Vinted weten mensen steeds makkelijker te vinden.
7. Social Media
Last but not least: social media. We hebben gemerkt dat tijdens de pandemie (persoonlijk) contact met je klanten steeds belangrijker is geworden. De kloof tussen klant en ondernemer is hiermee steeds kleiner geworden en persoonlijk contact is een must geworden. Maar ook het laten zien van productvideo’s, de korte video’s op TikTok of Instagram Reels brengen de klant dichter bij de winkel en de producten. Ook in 2023 zal social media hier een enorm grote rol in spelen, samen met de nieuwe trend in opkomst: live shopping.