Dropshipping of zelf je voorraad houden voor je webshop?

Dropshipping of zelf voorraad houden voor je webshop?

Als je een webshop hebt of wilt gaan starten, heb je vaak keuze uit twee opties als het gaat om het versturen van de bestellingen: laat je dit door de leverancier doen (dropshipping) of houd je zelf voorraad van alle producten die je verkoopt en verstuur je deze zelf. Ze hebben beide hun eigen voor- en nadelen, maar wat ik precies met beide opties bedoel, leg ik eerst uit:

Dropshipment webshop:

Dropshipping is niets anders dan dat de leverancier jouw bestellingen verstuurt. In jouw webshop verkoop je producten die je zelf niet op voorraad hebt, maar bij jouw leverancier(s) op de plank ligt. Je ontvangt een bestelling van een consument, jij zet deze bestelling door naar de leverancier en de leverancier pakt het voor je in, verstuurt het voor je en stuurt jou de (inkoop)factuur voor het artikel, de verzendkosten en de eventuele extra dropshipmentdiensten die zij bieden.

Voorraadhoudende webshop:

Je kunt ook zelf producten inkopen, op voorraad leggen en in je webshop verkopen. Zodra je een bestelling ontvangt van je klant, pak je deze zelf in en verstuurt hem zelf naar je klant.

Zoals al gezegd hebben beide opties hun voor- en nadelen. Twijfel je of weet je niet goed wat oor jou de beste optie is? Ik heb de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet:

Voordelen van dropshipping:

  1. Geen opslagkosten: aangezien je geen voorraad hoeft te houden, hoef je geen opslagruimte te huren of te kopen. Dit kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.
  2. Geen risico op overvoorraad: met dropshipping hoef je geen grote hoeveelheden producten in te kopen en te hopen dat je ze allemaal kunt verkopen. Dit elimineert het risico van overvoorraad, waardoor je meer flexibiliteit hebt in je productaanbod.
  3. Lage startkosten: door geen voorraad in te hoeven kopen, zijn de startkosten van een dropshipping webshop over het algemeen lager dan wanneer je zelf voorraad houdt.
  4. Geen verpakkings- en verzendkosten: omdat de producten rechtstreeks van de leverancier naar de klant worden verzonden, hoef je geen verpakkings- en verzendkosten te betalen. Deze zitten al vaak bij de dropshipmentprijs ingerekend.
  5. Dropshipment kan duurzaam zijn: er hoeven geen voorraden naar winkels te worden gestuurd om vervolgens weer naar de klant te moeten worden gestuurd. De verzending gaat over minder schakels en als jij een leverancier hebt die al maatregelen heeft genomen om duurzamer te verzenden, is dat helemaal mooi meegenomen!

Nadelen van dropshipping:

  1. Minder controle over de kwaliteit: als je afhankelijk bent van je leveranciers om producten te leveren, heb je minder controle over de kwaliteit van de producten en de verzending.
  2. Minder controle over de voorraad: omdat je geen controle hebt over de voorraad, kan het voorkomen dat producten tijdelijk niet leverbaar zijn. Dit kan leiden tot ontevreden klanten en een daling van de verkoop.
  3. Lagere winstmarges: omdat je een deel van de winst moet afstaan aan de leverancier, zijn de winstmarges bij dropshipping over het algemeen lager dan bij voorraadhoudende bedrijven.
  4. Jouw naam staat op het spel: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en dat is ook helemaal niet erg. Maar als dit gebeurt, staat jouw naam op het spel en niet die van de leverancier (bij de klant). Houd dus goed de tevredenheid van je klanten in de gaten!
  5. Een dropshipment webshop heeft niet altijd een goede reputatie, wat voornamelijk komt door dropshipment webshops die producten verkopen die uit Azië worden verstuurd. Je bestelt dan een product en krijgt het pas twee weken later in huis (wat vaak niet duidelijk gecommuniceerd is in de shop), waarvan later blijkt dat het van AliExpress komt (of een vergelijkbare website).

 

Voordelen van zelf voorraad houden:

  1. Meer controle over kwaliteit: omdat je de producten zelf in handen hebt, heb je meer controle over de kwaliteit van de producten en de verzending. Je weet beter wat je verkoopt.
  2. Meer controle over voorraad: omdat je zelf de voorraad beheert, heb je meer controle over de beschikbaarheid van producten en kun je de voorraad aanpassen aan de vraag.
  3. Hogere winstmarges: omdat je geen deel van de winst hoeft af te staan aan een leverancier, zijn de winstmarges bij voorraadhoudende webshops over het algemeen hoger dan bij dropshipping webshops.

Nadelen van zelf voorraad houden:

  1. Hoge opslagkosten: Aangezien je voorraad moet kopen en opslaan, zijn de opslagkosten hoger dan bij dropshipping.
  2. Risico op overvoorraad: Als je te veel producten inkoopt en ze niet kunt verkopen, kan dit leiden tot overvoorraad en uiteindelijk verlies van geld (vooral bij seizoensartikelen).
  3. Hogere startkosten: Omdat je voorraad moet inkopen, zijn de startkosten hoger dan bij een dropshipping webshop.


Je ziet de laatste jaren steeds meer een verschuiving naar dropshipment komen, waarbij websites producten van andere aanbieders verkopen op hun website en door die aanbieder wordt verstuurd. Je ziet het al enkele jaren bij Bol.com gebeuren, maar ook Fonq en Wehkamp (meubels) werken steeds vaker met deze constructie. 

Het is een beetje afhankelijk van welke producten je verkoopt, kleinere artikelen zijn vaak makkelijk zelf op voorraad te houden en zelf te versturen. Maar als je meubels verkoopt kan het erg kostbaar zijn om ze zelf allemaal op voorraad te houden en te versturen. Overigens biedt niet iedere leverancier dropshipment als optie aan, dus hier moet je wel specifiek naar op zoek gaan.

Een combinatie van beide mogelijkheden is een populaire optie als je goede afspraken maakt met je (dropshipment)leverancier en een mix van grote en kleine producten verkoopt.

Vorige Volgende