2022 Terugblik e-commerce

2022: Terugblik in de wereld van E-commerce

2020: We weten het nog als de dag van gisteren, maar toch voelt het ook al zo ver weg: het corona virus kwam de wereld plat leggen. Winkels gingen dicht, scholen werden gesloten en thuiswerken werd de norm.
Webshops vlogen als paddenstoelen uit de grond, dit was natuurlijk hét jaar om veel (online) te verkopen! Waar elk jaar normaal een stijging te zien is van 5-10% in het aantal webshops in Nederland, was dit in 2020 bijna 25% (!) ten opzichte van 2019. Het aantal webshops ging van 46.000 in 2019 naar 57.000 in 2020 (bron: thuiswinkel.org).

2021: Nog steeds een jaar van lockdowns en ook hier was de groei van het aantal webshops in Nederland maar liefst 35% (!) ten opzichte van 2020. Het aantal online shops in Nederland ging van 57.000 in 2020 naar 77.000 in 2021!

2022: Laten we wel wezen, 2022 was voor veel webshopeigenaren niet hét jaar. Winkels, scholen en bedrijven gingen weer open en het liefst wilden we, als consument, zo snel mogelijk het oude leven weer oppakken zoals het voor de corona periode was. Daarnaast brak er een oorlog uit in Oekraïne, energieprijzen werden verhoogd, de inflatie rees de pan uit en consumenten hielden hun hand op de knip.

Waar veel webshop ondernemers in 2020 en 2021 een mooie groei hebben doorgemaakt door de gesloten winkels en restaurants, was dit jaar het online verkopen enorm afgezwakt. Zo was het eerste kwartaal van 2022 voor grote online spelers als Bol.com en Amazon een daling te zien in het aantal online verkopen en heeft een grote Britse online shop, Made, helaas faillissement moeten aanvragen.

Maar laten we het ook van de positieve kant bekijken: e-commerce is nog steeds de snelst groeiende industrie ter wereld. De snelheid waarmee e-commerce groeit, is alleen niet meer zo hoog als een aantal jaar geleden. De groei vlakt wat af en dat zien we ook in de cijfers terug. Waar in 2021 nog een wereldwijde stijging was van 17% (veroorzaakt door Covid), is dat in 2022 bijna 10% en wordt tot 2026 een kleine terugloop verwacht tot ongeveer 8% groei wereldwijd (bron: Oberlo).

In Nederland wordt verwacht dat we dit jaar eindigen met zo’n 82.000 webshops in Nederland, een stijging van zo’n 6%, net als voor de corona periode.

2022: e-commerce statistieken Nederland

De cijfers van het CBS geven aan dat dit jaar in Nederland het aantal fysieke goederen een daling laat zien, maar digitale goederen daarentegen een stijging. Met name de streamingdiensten, e-books, online tickets en online games waren populair dit jaar.

Verder bleef ook dit jaar de kleding branche het populairste om online te kopen, op de voet gevolgd door maaltijden en cosmetica. Zie onderstaande tabel van het CBS.

E-commerce statistieken in Nederland

2022 was dus voor vele webshop ondernemers een zwaarder jaar dan de jaren ervoor en willen velen dan ook snel vergeten. Wat 2023 voor de e-commerce industrie gaat brengen, is lastig te voorspellen. Maar ook hier worden weer een aantal trends voor gespot!

Vorige Volgende