Waarom is een nieuwsbrief belangrijk voor een webshop?

De waarde van nieuwsbrieven

Twijfel jij nog of een nieuwsbrief voor je webshop zinvol is en of het misschien nog wel van deze tijd is? Jazeker is dat zo! En ik laat je zo zien waarom, maar eerst leg ik uit wat een nieuwsbrief precies is:

 

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een e-mail die regelmatig door een bedrijf wordt gestuurd en over een bepaald onderwerp gaat. Het is een marketingmiddel voor een bedrijf om bijvoorbeeld nieuwe producten of acties te promoten of om nieuws te delen met hun klanten.

Voor een webshop is een nieuwsbrief natuurlijk ideaal. Je kunt er je nieuwe producten aan je klanten laten zien, (exclusieve) acties voor je klanten promoten of nieuws over je bedrijf melden. Je staat zo dichtbij de klant en hebt op een laagdrempelige manier rechtstreeks contact met je klanten. Maar behalve het promoten van nieuwe producten, is het natuurlijk ook erg mooi dat je regelmatig van je laat horen. Je laat je naam weer even zien, je bent weer even ‘in the picture’ bij je klant en wie weet heeft je klant net dat product nodig in de nieuwe keuken, of vindt hij dat cadeautje ideaal voor zijn kind.
In tegenstelling tot social media, heb je dus direct contact met je klant en ben je dus niet afhankelijk van een algoritme dat bepaalt of jouw bericht aan iemand wordt getoond of niet.

Even wat statistieken over nieuwsbrieven volgens Hubspot (wereldwijd gebruik, volgens gegevens op 11 juli 2022):

  • 50% van de consumenten koopt eens per maand naar aanleiding van een nieuwsbrief die zij ontvangen.
  • 59% van lezers geeft aan dat nieuwsbrieven hun aankopen beïnvloed.
  • Bijna 22% van de nieuwsbrieven wordt binnen een uur na het ontvangen geopend.
  • Meer dan 80% van de lezers opent een welkomstmail, deze wordt maar liefst 4 keer vaker geopend dan een reguliere nieuwsbrief en krijgt zelfs 10x meer kliks dan reguliere nieuwsbrieven.
  • 99% van de e-mailgebruikers checkt hun mail dagelijks, waarbij sommigen tot 20 keer per dag kijken. Hiervan kijkt 58% hun mail als eerste in de ochtend.
  • Het wordt niet gewaardeerd als je meer dan 5 mails per week stuurt.
  • Herkenbaarheid van de afzender is de grootste reden om de e-mail wel of niet te openen.

En nee, niet iedereen zal je e-mail openen en sommigen zullen zich zelfs uitschrijven, maar als je een goede mailinglijst opbouwt met veel (potentiële) klanten, dan kan een nieuwsbrief voor jou echt enorm waardevol zijn.

Tips

Als je gaat starten met nieuwsbrieven sturen, dan kun je onderstaande tips vast goed gebruiken:

  • Ga je klanten niet lopen spammen, maar zorg ervoor dat je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt. Dat kan van 1 keer per maand tot 5 keer per week zijn, afhankelijk van je branche en nieuwswaarde.
  • Blijf consistent. Ga niet 3 nieuwsbrieven in de week versturen en vervolgens een maand later pas weer een. Maak een schema wat bij jou past en wat je consistent kunt volhouden.
  • Zorg voor nieuwswaarde van je nieuwsbrief, maak het interessant voor je klanten om ingeschreven te blijven.
  • Maak unieke acties, zorg dat de klanten die ingeschreven staan voor je nieuwsbrief een extraatje krijgen ten opzichte van mensen die dit niet zijn.

Ben je overtuigd en ga je ook starten met het sturen van nieuwsbrieven? Hartstikke leuk, je zult zien dat je er veel voordelen uit zal halen!

Vorige Volgende