10 punten waaraan een goede webshop moet voldoen

10 Punten waaraan een goede webshop moet voldoen

Je webshop kan er nog zo prachtig uit zien, maar als hij niet goed functioneert, heb je daar niks aan. En je webshop kan nog zulke leuke producten verkopen, maar als je maar 1 betalingsmogelijkheid aanbiedt, ben je al een groot deel van je klanten kwijt bij het afrekenproces.

Een webshop moet altijd aan een aantal basis voorwaarden voldoen, hieronder vind je de 10 belangrijkste punten:

  1. Kies de juiste webshop software. Dit is niet alleen van belang voor de uitstraling van je webshop, maar het is ook belangrijk dat je er zelf mee kunt werken. Je maakt hier producten in aan, misschien wil je zelf ook wel wijzigingen doorvoeren of wil je gebruik maken van bepaalde functionaliteiten. Uiteraard kun je na verloop van tijd altijd nog wisselen van software, maar het is veel verstandiger om direct een goede keuze hierin te maken.
  2. Goede en betrouwbare uitstraling. Binnen enkele seconden heeft je potentiële klant al op het kruisje geklikt als je webshop er niet professioneel of betrouwbaar uit ziet. Het is met de webshop software van tegenwoordig echt niet heel moeilijk meer om een webshop er goed uit te laten zien. Maar als de indeling niet goed is, er onscherpe foto’s op staan of weinig of geen tekst, dan gaat je bezoeker toch liever naar een shop die er betrouwbaarder uit ziet.
  3. Mobielvriendelijke, responsive ontwerp. De meeste bezoekers zullen vanuit hun mobiel of tablet naar je webshop komen. Belangrijk is dan ook dat je zorgt dat het ontwerp van je webshop meebeweegt op schermen met een andere afmeting. De shop moet er niet alleen top uitzien op een computer of laptop, maar ook op een tablet of telefoon.
  4. Goede functionaliteit. Je webshop kan er nog zo prachtig uit zien, maar als de functionaliteit van je shop niet goed is, verlies je echt klanten. De hele flow moet goed lopen, van aankomen op je site tot aan het bestelproces.
  5. Geoptimaliseerd voor zoekmachines. SEO (Search Engine Optimization) is een van de belangrijkste manieren om gratis aan bezoekers en klanten te komen. Het is dan ook enorm belangrijk hier aandacht aan te besteden bij het maken of laten maken van je webshop. Zet direct je teksten goed neer, zodat je daar later alleen maar profijt van hebt.
  6. Goede betalingsmogelijkheden. Klanten willen hun eigen keuzes maken als het gaat om betalen. De een kiest het liefste voor een achteraf betaalmethode, een ander betaalt het liefste direct of weer een ander betaalt het liefst via Paypal. Zorg altijd voor voldoende (en betrouwbare!) betalingsmogelijkheden als het gaat om afrekenen in je webshop. De belangrijkste hierin zijn momenteel: iDeal, Klarna (of een andere achteraf betaalmethode), Paypal, Bancontact (iDeal voor eventueel Belgische klanten) en Creditcard.
  7. Snelle laadtijd. Een trage webshop is echt killing voor je verkopen! We zijn als consumenten gewend om snel even wat op te zoeken, snel even wat te bestellen en daar past een langzame website echt niet bij. Houd altijd de snelheid van je webshop in de gaten of hij niet te langzaam is. Dat vinden niet alleen je bezoekers niet leuk, maar ook zeker Google niet.
  8. Klantenservice. Als je een goede klantenservice aanbiedt, ben je zeker al halverwege. Hoe fijn is het voor een klant om even snel een berichtje te kunnen sturen naar een shop met een vraag over een product. Of hoe fijn is het als je mee kunt denken met de klant in het geval van een probleem of klacht. Zorg altijd voor een goede klantenservice, dat blijft een klant zeker onthouden!
  9. Goede productinformatie. Een klant maakt op de productpagina altijd een overweging of hij of zij je product wilt aankopen. Goede productinformatie, zoals een uitgebreide productomschrijving, verzendinformatie en de prijs kan je klant net dat zetje geven om het in het winkelwagentje te leggen. Wees altijd transparant in je productinformatie, zodat je klant bij het afrekenen geen extra verrassingen tegenkomt, zoals hoge verzendkosten.
  10. Goede productfoto’s. Onscherpe foto’s staan echt onprofessioneel en heeft ook geen betrouwbare uitstraling naar je klant toe. Als klant wil je duidelijk kunnen zien wat je aankoopt en een onscherpe foto helpt daar zeker niet bij. Zorg ook altijd voor verschillende productfoto’s van verschillende oogpunten en voor detailfoto’s. Dit kan zeker bijdragen aan extra verkopen!
Vorige Volgende